Dit is een van de meest gestelde vragen van mijn klanten. En waarschijnlijk voor jou ook een brandende vraag aangezien je dit artikel leest. Om de vraag te beantwoorden: Ja, maar hier zitten heel veel voorwaarden aan vast. Er zijn namelijk verschillende manieren om bovenaan in Google te komen. Er zijn in principe twee wegen die je kan nemen om bovenaan te komen: organisch of met betaalde advertenties. Het verschilt per bedrijf welke weg je neemt. Dit kan natuurlijk ook allebei zijn.
In dit artikel wil ik vooral focussen op organische vindbaarheid. Wat is organische vindbaarheid? Als je iets intypt in Google biedt Google je de meest relevante informatie die jij invult als zoekopdracht. Als je als ondernemer relevante teksten (of afbeeldingen) plaatst op een pagina toont Google deze pagina aan de 'zoeker'. Logisch toch? Zeker, maar hoe schrijf ik relevante content die aansluit op mijn klant? Doe als eerst een zoekwoorden onderzoek. Hiermee krijg je inzicht in het zoekgedrag van je doelgroep. Dit kan met bijvoorbeeld de Keyword planner tool van Google.
Wanneer je weet welke zoekwoorden mensen gebruiken kan je je teksten op basis van deze woorden schrijven. Let op, gebruik deze woorden niet overmatig. Google vindt dit niet leuk en zal je pagina juist lager vertonen. Vroeger kon je met de juiste zoekwoorden meteen bovenaan staan. Tegenwoordig is dit al lastiger, omdat Google kijkt of je tekst relevant is voor de lezer en of het een kwalitatieve tekst is. Schrijf dus goede teksten en als je geen ster bent in schrijven, huur een tekst schrijver in. Ik ben er zelf geen ster in, maar ik vind het wel leuk omdat het over mijn vakgebied gaat. Schrijf dus vooral over iets wat je leuk vind (als het maar aansluit op je doelgroep).
Hoe is een zoekresultaat pagina opgebouwd?
Een zoekresultaat pagina ofwel SERP (Search Engine Result Page) geeft meestal 10 zoekresultaten weer. Hiervan kan alles organisch zijn of een deel betaald. Meestal zie je dan 3 betaalde advertenties bovenaan en 7 organische resultaten daaronder.
Betaald verkeer
Vaak kiezen ondernemers ervoor om met advertenties in de zoekresultaten te komen. Met een SEA (Search Engine Advertising) campagne behaal je snel resultaat. Let er wel op dat je je bezoeker op een relevante pagina laat uitkomen. Ik zie vaak campagnes waar de bezoeker naar de homepagina wordt gestuurd en niet naar het specifieke product of artikel. Dit is natuurlijk jammer en de bezoeker zal weer snel weg gaan.
Wil je meer weten over betaald verkeer naar je website? Neen dan even contact met mij op.
Wat kan je zelf ondernemen op je website?
Heb je een eigen website of blog? Schrijf vooral relevante teksten die aansluiten op jouw doelgroep. Gebruik daarbij de juiste zoekwoorden. Als je een WordPress website hebt kan je een SEO plugin downloaden. Een SEO tool laat met een stoplicht systeem zien of je goed bezig bent met het schrijven van je tekst en het gebruik van je zoekwoord. Hulp nodig bij het opzetten van een SEO plugin? Of advies nodig welke plugin het beste is voor jouw website? Neem contact met mij op.
Hieronder staan nog een aantal tools die je kan gebruiken bij een zoekwoorden onderzoek of bij het vinden van het juiste thema.
Zit je met je handen in je haar omdat je beter wilt scoren in Google? Ik bied zowel SEO (organisch vindbaar) als SEA (betaalde vindbaarheid) scans aan. Ik scan je website of blog en maak een rapport wat er verbeterd kan worden. Dit kan je vaak zelf al toepassen. Let wel op, met organische vindbaarheid duurt het wat langer voordat je beter scoort in Google. Het kan zo een paar maanden duren voordat je bovenaan staat in Google (of Bing). Met betaalde vindbaarheid zie je vaak direct resultaat, maar dit kost natuurlijk wel geld.
Stel via de chat gerust een vraag over SEO, SEA of natuurlijk webdesign. Ik probeer je zo snel mogelijk op weg te helpen 😉
Deel artikel via:
Artikel door Pieter Heikoop
Een enthousiaste ondernemer die het leuk vindt om andere ondernemers en bedrijven te helpen in de online (marketing) wereld. Door het maken van frisse en moderne websites wil ik bedrijven beter presenteren en positioneren in de markt.
Meer informatie?
Stel hieronder je vraag en ik help je graag! :)
Je website veilig houden en goed plaatsen in zoekmachines is een vak apart.
Heikoop Webdesign geeft veel om uw privacy. Wij verwerken daarom uitsluitend gegevens die wij nodig hebben voor
(het verbeteren van) onze dienstverlening en gaan zorgvuldig om met de informatie die wij over u en uw gebruik van
onze diensten hebben verzameld. Wij stellen uw gegevens nooit voor commerciële doelstellingen ter beschikking aan
derden. Lees meer.
Strikt noodzakelijke cookies
Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.
Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.